Isnin, April 25, 2011

Betul ke 'sunat' potong kuku pada hari jumaat

sebelum ni aku tak tahu mengenai perkara ni.
aku potong bila2 masa aku nak,tengok kuku panjang aku potong.
cuma masa haid je aku tak potong.

:41: Menurut imam syafie,disunatkan memotong kuku sebelum mengerjakan solat jumaat sama seperti mandi,bersugi,memakai haruman sebelum ke masjid.

:41: menurut riwayat abu hurairah,nabi muhammad s.a.w memotong kuku
dan menggunting misai pada jumaat sebelum baginda keluar untuk bersolat.
:41: Berkenaan terdapat hari tertentu memotong kuku,tiada hadis yang benar2 sahih
berkenaan memotong kuku pada hari jumaat.ia boleh dilakukan tanpa mengikut hari tertentu.
:41:Ada hadis daif yang hukum beramal dengannya dibenarkan
terutama ketentuan isnin,khamis dan jumaat sebagai hari diutamakan
untuk melakukan ibadat sunat.
:41: Sunat memotong kuku pada hari terbabit manakala memotong
pada hari lain masih dibenarkan sekiranya perlu.