Selasa, Mac 13, 2012

keloid

Salam..
Korang pernah dengar tak penyakit Keloid,keloid ni sejenis penyakit kulit
cuba tengok gambar ni..

gambar dari google

PENGERTIAN
Keloid adalah benjolan padat di kulit (berwarna kecoklatan, kemerahan) yang merupakan pertumbuhan berlebihan jaringan fibrosa setelah penyembuhan luka. Benjolan ini (keloid) makin luas melebihi batas luka dan sering terasa gatal.

Penyakit terjadi pada diri aku jugak,mula2 jadi dekat bahu bekas injection BCG asalnya keloid tu naik kecik jer yang tak tahannya ialah rasa gatal sangat dan ada masanya terlalu sakit.
Aku ingat lagi masa tu  form 2 sebab tak tahan sakit dan gatal aku pegi klinik dan doktor syorkan buat pembedahan untuk buang aku terima..sesiapa nak buat pembedahan tu lebih baik tak payah sebab benda tu akan naik lebih besar.

2,3 bulan selepas pembedahan benda tu naik dengan besarnya tanpa segan silu ia membesar dan dah jadi macam lukisan pulak kat bahu ni.. =) tak boleh la nak pkai singlet ..huhu

skrg ni naik pulak dekat dada sesiapa yang ternampak tu jangan ingat aku buat love bite yer.. :)
benda ni naik secara tiba2 je tau,dan disebabkan luka jugak.

Tiada ulasan :