Isnin, Julai 19, 2010

cara membuat hidup ini amat bermakna

Suke sgt baca tip2 nie..


1) Ingatlah mungkin anda tidak mendapatkan apa yang anda inginkan tetapi seringkali hal itu adalah sebuah keberuntungan yang baik. Tidak selalu mendapatkan apa yang anda mahu seringkali bererti bahawa ada sesuatu yang lebih baik berada di bali cakrawala. Anda perlu untuk bersabar dan tenang. Hal itu pasti akan datang pada waktunya.

2) Saat anda menyedari anda melakukan kekeliruan, segera ambil langkah-langkah perbaikan. Cepat ambil tindakan untuk menyelamatkan hubungan anda, menjelaskan kesalahan serta salah erti, dan lakukan tindakan yang diperlukan untuk menjaga keadaan dari kehancuran.

3) Hiduplah dalam kehidupan yang baik dan penuh kehormatan. Dengan demikian, maka pada saat anda tua dan menoleh ke belakang kehidupan, anda dapat menikmatinya untuk kali kedua . Hidup dalam kehormatan bererti anda meninggalkan warisan yang dapat diikuti oleh orang lain. Kemudian, anda dapat melakukan refleksi dan menikmati kembali saat-saat tersebut.

4) Suasana rumah yang penuh kasih sayang adalah pondasi hidup anda. Lakukan semua yang anda bisa untuk menciptakan suasana rumah yang harmonis dan tenang. Hal-hal kecil itu berharga, baik bagi anda mahupun orang lain. Nyalakan lilin beraroma di kamar anda, tiuplah busa-busa sabun dalam kamar mandi anda dengan musik lembut mengiringi. Tinggalkan pesan pada bantal pasangan anda atau keluarga anda yang menyatakan cinta kasih anda Saya Sayang Kamu.

5) Ingatlah: hubungan yang terbaik adalah hubungan di mana kasih anda untuk yang lain melebihi diri anda dari yang lain. Jadilah orang yang saling ketergantungan, bukan orang yang tergantung atau ikut-ikutan tergantung.

6) Kejujuran dan kepercayaan adalah hal yang paling penting dalam semua komunikasi anda dengan sesiapa, apatah lagi orang tersayang.

7) Tak seorang pun yang peduli seberapa banyak anda tahu sampai mereka tahu seberapa banyak anda peduli. Pesanan yang terbaik datang dari hati Tanamlah benih, lalu ambillahjarak, biarkan ia tumbuh, dan amatilah bagaimana benih itu bertunas. Sekali dalam setahun, pergilah ke suatu tempat yang belum pernah anda kunjungi. Tambahkan kegembiraan anda dengan membaginya pada orang-orang yang special di hati anda. Ciptakan kenangan. Menjelajahi tempat-tempat baru, mencapai cita rasa baru, mengalami pengalaman baru, dan bertemu kenalan-kenalan baru dapat membawa anda lebih dekat dan memperkaya makna hidup anda.

9) Hargailah hal-hal kecil. Berkongsilah dengan rakan-rakan baik anda, contohnya cokelat yang anda miliki. Sekalipun, semua itu adalah hal-hal kecil. Namun, hargailah.

10) Hubungi dan teleponlah mereka yang sudah lama tidak berhubungan dengan anda, hanya sekadar menunjukkan perhatian anda. Kebanyakan daripada rumahtangga runtuh yang bermasalah sejak hari pertama tak lain tak bukan adalah kerana kedua-dua orang yang terlibat tersalah pilih pasangan, itu sahaja. Pilihan pasangan hidup anda adalah lebih penting dari apa jua yang anda lakukan untuk membahagiakan rumah tangga anda. Itu mungkin bunyinya seperti mudah sahaja dilakukan, tetapi anda akan terkejut dengan peratusan tinggi orang yang tidak sabar melangsungkan perkahwinan sehingga mereka tidak menumpukan masa dan usaha yang diperlukan untuk membuat keputusan yang baik.

Kemaafan mungkin amat berat untuk diberikan kepada orang yang pernah melukai hati kita. Tetapi hanya dengan memberi kemaafan sahajalah kita akan dapat mengubati hati yang telah terluka.

2 ulasan :

Nazifa berkata...

tips yg berguna =)))

hamzah ian berkata...

wah2.. nice entry disini..