Khamis, Ogos 12, 2010

khasiat makanan melalui perspektif islam

Roti
Roti yg paling bagus ialah diperbuat drpd gandum krn ia mudah dicernakan.Roti yg sudah lama tidak elok dimakan.Nabi Muhammad SAW pernah bersabda,"Jgn potong roti dgn pisau,hormatilah roti itu dgn tgnmu krn Allah SWT menghormati roti itu.

Barli
Barli sgt berkhasiat sbgai penyejuk badan.Nabi Muhammad SAW pernah memberikan sup barlii kpd org yg sakit demam.

Madu lebah
Madu dianggap ibu kpd segala makanan,minuman dan ubatan.Madu lebah mempunyai byk khasiat di antaranya melegakan cirit birit,mengubati parut dan luka.Rasulullah sendiri mengamalkan meminum madu bersama segelas air setiap pagi ketika perut kosong.

Biji Kopi
Biji kopi dpt memberikan kebaikan pd tubuh.Biji kopi adalah ubat bagi penyakit buang air besar berdarah.Ia perlu dihancurkan dan di sapu dibahagian tertentu.selain itu,ia juga mampu menhilangkan dahaga dan di dalam hadis juga ada menyebut bahawa biji kopi dikatakan dpt menimbulkan kebijaksanaan.

kekacang
Terdpt pelbagai jenis kacang yg blh dinikmati.Kekacang hndaklah dimkn dgn sedikit krn klu dimkn dgn byk ,ia tidak baik utk penghadaman.ada juga hadis yg menyatakan bahawa sesiapa memkn kacang ia kan mewujudkan hati yg simpati,mata berair serta dpt menghapuskan kesombongan.

Daging
Daging juga mempuyai pelbagai kebaikan.Pelbagai jenis sumber nutrien terdpt didlm daging.mkn daging terlalu kerap juga blh melemahkan sistem badan.Daging yg paling baik ialah daging kambing jantan yg berumur satu hingga dua tahun.

Halia
kebaikan halia ialah untuk mengeluarkan angin didalam badan.Firman Allah SWT ada menyebut bahawa"Dan apabila mereka didlm syurga akan diberi sejenis minuman yg campurannya halia.

Jintan Manis
Jintan manis sgt byk khasiatnya.Ia blh melegakan kesakitan dalam badan,melancarkan aliran haid,membayakkan susu dan membuang angin dalam badan.

Ikan
Khasiat ikan air tawar lebih baik terutamanya yg mkn tumbuh tumbuhan dan bukannya benda asing dlm air.Ikan mentah blh mmbantu mengeluarkan toksik dan mengeluarkan ketidakseimbangkan dlm bdn.

1 ulasan :

Unknown berkata...

barli pun bgus eh?huhu
nk try mkn la